Graduated Of The School Of Nursing Of Usp (1980-81)

a historical view

Authors

  • Genival Fernandes de Freitas
  • Taka Oguisso
  • Natália Fialho Mota
  • Amanda Loos Agra
  • Juliana Moreira Lino Viana
  • Magali Hiromi Takashi
  • Heloísa Helena Ciqueto Peres

DOI:

https://doi.org/10.51234/here.2010.v.1.218

Keywords:

History of Nursing, Nursing, Education

Abstract

This study aimed at identifying and analyzing the experiences of students graduated from the School of Nursing, University of São Paulo (EEUSP), in the period 1980-1981, in relation to choice of career in nursing, training and the expectations they had about the course at the time of choice. Ten percent of the total were selected resulting in 15 participants, who were invited to participate in the study after the approval by the Research Ethics Committee. The Life Oral History of Life was utilized as a technique for the collection of data and content analysis for interpretation of results. Participants showed the importance of career choice, the training and the expectations about the course, and also scored limitations in the educational process. This study offered an opportunity for reflection on the subjectivity of the subjects regarding the educational process, contributing also for the memory of the Brazilian nursing profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Souza Campos PF. A Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo e a formação da identidade profissional da enfermeira brasileira [Pós-Doutoramento]. São Paulo: Escola de Enfermagem da USP; 2008. págs 29-30. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672008000600017

Freitas SM. História oral: possibilidades e procedimentos. 1ª Ed. São Paulo: Humanitas, 2002.

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

Spindola T, Moreira A. O aluno e a enfermagem: Por que esta opção profissional? Esc Anna Nery Rev Enferm. 1999 dez; 3(3): 25-36.

Rodrigues ARR, Scatena MCM, Labate RCO. O aluno ingressante de enfermagem – abordagem compreensiva. Rev. Enferm UERJ. 1997 mai; 5(1): 331-9.

Arcuri EAM; Araújo TL; Oliveira MAC. Fatores que influenciam alunos ingressantes na escola de Enfermagem da USP, em 1981, na escolha da enfermagem como opção profissional. Rev. Esc Enferm USP. 1983; 17(1):5-19. DOI: https://doi.org/10.1590/0080-6234198301700100005

Menezes SS, Baptista SS, Barreira I.A. O perfil das(os) alunas(os) de enfermagem da Escola de Enfermagem Anna Nery: décadas 20, 30 e 40. Esc Anna Nery Rev Enferm. 1998 abr.-set; 2(1/2): 34 -47.

Oguisso T, organizadora. Trajetória histórica e legal da enfermagem. 1ª Ed. São Paulo: Manole, 2007.

Souza Júnior JGC; Cavalcanti ATA; Monteiro EMLM; Silva MI. Como será o amanhã? Responda quem puder! Perspectivas de enfermeirandos quanto ao seu futuro profissional. Rev. Bras Enferm 2003 jul.-ago; 56(4):453-58. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672003000400031

Kramer M. Role conceptions of baccalaureate nurses and suers in hospital nursing. Nursing Research, New York 1970; 19(5):428-39. DOI: https://doi.org/10.1097/00006199-197009000-00008

Araújo MIS. Demandas sociais para a preparação de profissionais de enfermagem: a graduação. In: Anais do 49º Congresso Brasileiro de Enfermagem; 1997 out; Belo Horizonte (MG), Brasil. Minas Gerais: ABEn; 1997. p.196–212.

Peixoto EMP, Silva S. Modelo para crítica de currículos de graduação em Enfermagem. Rev Bras. Enferm. 1987 jan.-mar; 40(1):14-22. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71671987000100003

Ern E, Backes VMS. Currículo: aspectos que educadores e educandos da área de enfermagem devem conhecer. Texto Contexto - enferm. 1999 jan.-abr; 8(1): 43-52.

Oliveira BGRB. A Passagem pelos espelhos: a construção da identidade profissional da enfermeira. Texto Contexto -enferm. 2006 jan.-mar;15(1):60-7. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072006000100007

Horta ALM, Bonilha ALL, Ribeiro MO. Características e aspirações do atual graduando de enfermagem: - comparação entre duas instituições de ensino. Rev. Esc Enferm USP. 1988 dez; 22(3):323-37. DOI: https://doi.org/10.1590/0080-6234198802200300323

Almeida MH, Oliveira C. Curso de especialização médico-cirúrgico sob a forma de residência – relato de experiência de 1º ano. Rev. Bras Enferm 1975 abr.-jun; 28(2):88-97. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-716719750002000014

Figueiredo A, Carmo DR. Funções, expectativas e percepções dos enfermeiros assistenciais, graduados pela Universidade Estadual de Londrina, quanto à atuação do primeiro emprego. Semina. 1989 set; 10(2):104-11. DOI: https://doi.org/10.5433/1679-0367.1989v10n2p104

Sauthier J, Carvalho V. A Missão Parsons: documentos históricos da EEAN / UFRJ – 1922 /1931. Rio de Janeiro: EEAN/UFRJ, 1999.

Published

2010-07-01

How to Cite

Freitas, G. F. de, Oguisso, T., Mota, N. F., Agra, A. L., Viana, J. M. L., Takashi, M. H., & Peres, H. H. C. (2010). Graduated Of The School Of Nursing Of Usp (1980-81): a historical view. História Da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE), 1(2), 322–338. https://doi.org/10.51234/here.2010.v.1.218

Issue

Section

Original Article

Most read articles by the same author(s)