Josete Luzia Leite
option and trajectory in the brazilian nursing
Keywords:
Nursing, Nursing history, History, BiographyAbstract
This study is the life story of Josete Luzia Leite in the context of Brazilian nursing, aiming to identify the insertion of this character in nursing, discuss her contributions to its development and analyze her participation in the professional field. For the construction of this history was used oral history as a method, and the data obtained from interview with the biographee, besides books, articles and other sources that support the collection of data as her personal curriculum. The results unfold were: the choice of profession, the academic training in Recife and the transfer to Rio de Janeiro, where she worked professionally in health care and education in nursing leadership with the associations of nursing; vision and future challenges in the profession today.
Downloads
References
Moreira A, Porto F, Freitas GF, Campos PFS. Simpósio Ibero-Americano de História da Enfermagem: novas perspectivas da produção intelectual em história da enfermagem. Rev Escola de Enfermagem da USP 2009;43(nº especial): 1358-63.
Mancia JR. Trajetória de Edith Magalhães Fraenkel. Rev Bras. Enferm 2006;59(nº esp):432-7.
Sanna MC. Clarice Della Torre Ferrarini: o depoimento de uma pioneira da administração em enfermagem no Brasil. Hist. ciencia-Manguinhos 2003;10(3):1053-70.
Costa E, Borenstein MS. Wilson Kraemer de Paula: da trajetória do homem à história da enfermagem psiquiátrica em Santa Catarina. Rev História da Enfermagem. 2010;1(1):24-34.
Secaf V, Costa HCBVA. Enfermeiras do Brasil. História das Pioneiras. São Paulo: Editora Martinari; 2007. Maria Rosa Sousa Pinheiros; p. 123-32.
Oguisso T, Freitas GF. Irmã Tereza Notarnicola. Rev. Bras. Enferm. 2006;59(6):762-8.
Borges VP. Grandezas e misérias da biografia. In: Pinsky CB (org.) Fontes históricas. São Paulo: Contexto; 2005. p.203-32.
Siles J, García E. Las características de los paradigmas científicos y su adecuación a la investigación en enfermería. Enfermería científica. 1995;160(161):10-5.
Meihy JCSB. Manual de História Oral. São Paulo: Ed. Loyola; 2005.
Machado MH (org.). Profissões de saúde: uma abordagem sociológica. Rio de Janeiro: Fiocruz; 1995.
Brasil. Lei no 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação – LDB. [legislação na internet]. Brasília; 1961 [citado 2012 nov. 23]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm
Brasil. Lei no 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Lei de Diretrizes e Bases da Educação – LDB. [legislação na internet]. Brasília; 1971 [citado 2012 nov. 23]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692.htm
Conselho Federal de Enfermagem (COFEN). Lei no 7.498, de 25 de junho de 1986. Dispõe sobre a regulamentação do exercício da Enfermagem e dá outras providências. [legislação na internet]. Brasília; 1986 [citado 2012 nov. 23]. Disponível em: http://novo.portalcofen.gov.br/lei-n-749886-de-25-de-junho-de-1986_4161.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da HERE, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).