Nursing Historicity In The Spaces Of Power In Brazil
DOI:
https://doi.org/10.51234/here.2014.v.5.288Keywords:
Nursing, Power, History of NursingAbstract
This study is a reflection about the development of Nursing in Brazil and the aspects related to their empowerment. Secondary sources are the basis of the analysis, whose objective is to highlight the historiographical elements, characterized by the empowerment of Brazilian Nursing during the construction of their professional identity. We emphasize the importance of enlightening about the historiography of Nursing, which is in generous development process in the country, where some strands appear repeatedly in different stages of their development, as well as the process of building the professional identity of Brazilian Nursing. When it is understood that empowerment requires individual competences, democratic participation and collective behavior, the knowledge of the professional trajectory places itself as a valuable tool to leverage new successes that transform the Nursing actuation to society.
Downloads
References
Braudel F. Reflexões sobre a História. São Paulo: Martins Fontes; 2002.
Cardoso HR Jr; Narrativas e Totalidades como problemas na historiografia um estudo e dois casos. In: Malerba J. A Velha História. Campinas: Papirus; 1996.
Perkins DD, Zimmerman MA. Empowerment meets narrative: listening to stories and creatimg settings. American Journal of Community Psicology. 1995; 23 (5): 569-579. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02506992
Schiavo MR, Moreira EM. Glossário Social. Rio de Janeiro: Comunicarte; 2005.
Foucault M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária; 2012.
Padilha MI. A mística do silêncio – a enfermagem na Santa Casa de Misericórdia do Rio de Janeiro no século XIX. Pelotas: Ed. Universitária/UFPel; 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71671998000200015
Peres MAA; Barreira IA. Desenvolvimento da assistência médica e de enfermagem aos doentes mentais no Brasil: os discursos fundadores do hospício. Texto & Contexto Enferm. 2009; 18 (4): 635-642. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072009000400004
Padilha MI, Mancia JR. Florence Nightingale e as irmãs de caridade: revisitando a história. Rev. Bras. Enferm. 2005; 58 (6): 723-726. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672005000600018
Friedmann J. Empowerment: uma política de desenvolvimento alternativo. Oreias: Celta Editora; 1996.
Gandelman LM. A Santa Casa da Misericórdia do Rio de Janeiro nos séculos XVI a XIX. Hist. cienc. saúde-Manguinhos. 2001; 8 (3): 613-630. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702001000400006
Montaño S. Políticas para el empoderamiento de las mujeres como estrategia de la lucha contra la pobreza. 33ª reunión de la Mesa Directiva de la Conferencia Regional sobre la Mujer en América Latina y el Caribe. Puerto España, Trinidad y Tabago 2001 – oct.
Mott ML. Revendo a história da enfermagem em São Paulo (1890-1920). Cad. Pagu. 1999;13: 327-355.
Baptista SS, Barreira IA. Enfermagem de nível superior no Brasil e vida associativa. Rev. Bras. Enferm. 2006;59: 411-416. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672006000700005
Aperibense PGGS, Barreira IA. Nexos entre Enfermagem, Nutrição e Serviço Social, profissões femininas pioneiras na área da Saúde. Rev. esc. enferm. USP. 2008; 42 (3): 474-482. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342008000300009
Dantas RAS, Aguillar OM. O ensino médio e o exercício profissional no contexto da enfermagem brasileira. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 1999; 7 (2): 25-32. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11691999000200004
Capella, BB, et al. Profissionalizacao da enfermagem: uma necessidade social. Rev. Bras. Enferm. 1988;41(2):161-168. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71671988000200012
Paim L. A formação de enfermeiros no Brasil na década de 70. Rev. Bras. Enferm. 2001;54(2):185-196. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672001000200004
Machado CR, Barreira IA, Martins ALT. . Primeiras dissertações do curso de mestrado da escola de enfermagem Anna Nery (1972-1975). Esc. Anna Nery. 2011; 15 (2): 331-338. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-81452011000200016
Boreinstein MS, Padilha MI, Santos I. Enfermagem: história de uma profissão. São Caetano do Sul: Difusão; 2011.
Stromquist NL. Education as a means for empowering women. In: Parpart SR & Staudt K. (eds). Rethinking empowerment: gender and development in a global/local world. London: Routledge; 2002.
Costa AA. Gênero, poder e empoderamento das mulheres. 2008; p.7 [on line] [acesso em 20 out 2014]. Disponível em: http://pactoglobalcreapr.files.wordpress.com/2012/02/5-empoderamento-ana-alice.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da HERE, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).