Evaluation With Undergraduation Graduates In Nursing
National Publications 2001-2011
Keywords:
Nursing, Education, Nursing, Human Resources Formation, EvaluationAbstract
The study aims to examine, by reviewing narrative literature, scientific publication of assessments conducted with graduates of the Nursing courses, after the implementation of the National curriculum guidelines for the area of nursing by the Ministry of education of Brazil. The data covered the search portal of Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES); the data sources of the Virtual Health Library (VHL); Latin American and Caribbean Health Sciences Library (LILACS); Basis of theses in public health (TESESSP); Data Base in nursing (BDENF) and the electronic library "Scientific Electronic Library Online (SciELO)", in the period from 2001 to 2011. Of the 48 identified studies, 14 were included in this review. The main results refer to the egress profile characterization, from socio-demographic and economic data, insertion in the
labour market and employment information. Other results show suggestions from graduates to improve the course of origin, exploration of extension and research activities and facilities and difficulties encountered in professional practice. Publications about the topic identify the complexity of the topic and the gaps in the evaluation process with graduates of the undergraduate courses in nursing.
Downloads
References
Ministério da Educação (BR). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. SINAES - Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. 2ª ed. Brasília: INEP; 2004.
Vasconcelos CMCB, Backes VMS, Gue JM. La evaluación en la enseñanza de grado en enfermería en América Latina: una revisión integrativa. Enfermería Global. [Internet] 2011 [acesso em 15 dez 2012];23:118-39. Disponível: http://revistas.um.es/eglobal/article/view/131421
Santos AMR, Reichert APS, Nunes BMVT, Morais SCRV, Oliveira ADS, Magalhães RLB. Change in the collective construction in the Nursing Undergraduate Nursing Course: a challenge. Rev Bras Enferm. [Internet] 2007 [acesso em 18 dez 2012];60(4):410-5. Disponível: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003471672007000400010&lng=en&nrm=iso
Germano RM. The teaching of nursing in times of change. Rev Bras Enferm. [Internet] 2003 [acesso em 17 dez 2012];56(4):365-8. Disponível: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672003000400010&script=sci_arttext
Hermann A, Méier M, Wall M, Bernardino, E, Lacerda, M. A formação para o cuidado domiciliar: aspectos encontrados na produção científica da Enfermagem Brasileira. Cogitare enferm. [Internet] 2009 [acesso em 19 dez 2012];14(4):748-54. Disponível: http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/cogitare/article/view/16394/10873
Ministério da Educação (BR). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES N. 3, de 07 de novembro de 2001. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da República Federativa da União. Brasília: Ministério da Educação; 2001.
Santos CE, Sanna MC. Insertion of graduate nursing professionals from a public university in a metropolitan, industrial area of the state of São Paulo (grande ABC) in the labor market. Rev Bras Enferm. [Internet] 2003 [acesso em 10 dez 2012];56(6):633-3. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672003000600007&script=sci_arttext
Carrijo CIS, Pontes DO, Barbosa MA. Reflections on the importance of the theme family health in the nursing undergraduation course. Rev Bras Enferm. [Internet] 2003 [acesso em 18 dez 2012];56(2):155-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v56n2/a09v56n2.pdf
Rother ET. Systematic literature review X narrative review. Acta Paul Enferm. [Internet] 2007 [acesso em 18 dez 2012];20(2):5-6. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v20n2/a01v20n2.pdf
Soler ZASG, Perroca MG, Santos MLSG, Santos MR. Placement of graduated nurses from the medical school of Säo José do Rio Preto into the work market: parameter to evaluate the nursing education quality. Acta Paul Enferm. [Internet] 2001 [acesso em 13 dez 2012];14(1):37-45. Disponível: http://www.unifesp.br/acta/sum.php?volume=14&numero=1&item=pdf/art4.pdf
Sanna MC, Santos CE. Inserção no mercado de trabalho dos egressos do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade de Santo Amaro. Rev Paul Enferm. [Internet] 2003 [acesso em 13 dez 2012];22(3):255-60. Disponível: http://bases.bireme.br/cgibin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=BDENF&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=415825&indexSearch=ID
Cardoso RJ, Moriya TM. Egressos do Centro de Graduação em Enfermagem da Faculdade de Medicina do Triângulo Mineiro: formação e trajetória profissional. Rev Mineira Enferm [Internet] 2003 [acesso em 12 dez 2012];7(2):102-10. Disponível: http://www.enf.ufmg.br/site_novo/modules/mastop_publish/files/files_4c1222440e3f9.pdf
Vieira ALS, Amâncio Filho A, Oliveira ES. The health labor market in the South-East of Brazil: the insertion of the nursing team. Rev Latino- Am. Enfermagem. [Internet] 2004 [acesso em 14 dez 2012];12(1):134-8. Disponível: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v12n1/v12n1a19.pdf
Souza NVDO, Correia LM, Rodrigues BMRD, Pereira AM, Pena DA, Nunes KSM. O enfermeiro e a teoria crítica da educação: sua inserção no mundo do trabalho. Rev Enferm UERJ. [Internet] 2006 [acesso em 18 dez 2012];14(4):506-11. Disponível em: http://www.facenf.uerj.br/v14n4/v14n4a03.pdf
Martins VA, Nakao JRS, Fávero N. Managemental performance of the nurse in the perspective of the just-egresses of the nursing course. Esc Anna Nery Rev Enferm. [Internet] 2006 [acesso em 17 dez 2012];10(1):101-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v10n1/v10n1a13.pdf
De Domenico EBL, Ide CAC. Competences of nursing undergraduate students: nurses and nursing faculty perceptions. Acta Paul Enferm. [Internet] 2006 [acesso em 12 dez 2012];19(4):394-401. Disponível: http://www.scielo.br/pdf/ape/v19n4/v19n4a05.pdf
Carrijo CIS, Bezerra ALQ, Munari DB, Medeiros M. A empregabilidade de egressos de um curso de graduação em enfermagem. Revista de Enfermagem da UERJ. [Internet] 2007 [acesso em 17 dez 2012];15(3):356-63. Disponível: http://www.facenf.uerj.br/v15n3/v15n3a06.pdf
Meira MDD, Kurcgant P. Evaluation of nursing education according to the perception of exstudents. Acta Paul Enferm. [Internet] 2008 [acesso em 17 dez 2012];21(4):556-61. Disponível: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-21002008000400004&script=sci_arttext
Püschel VAA, Inacio MP, Pucci PP. A. Insertion of USP nursing graduates into the job market: facilities and difficulties. Rev Esc Enferm USP. [Internet] 2009 [acesso em 16 dez 2012];43(3):535-42. Disponível: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342009000300006
Meira MDD, Kurcgant P. College program evaluation according to graduates. Rev Esc Enferm USP. [Internet] 2009 [acesso em 15 dez 2012];43(2):481-5. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v43n2/en_a31v43n2.pdf
Meira MDD, Kurcgant P. Teaching undergraduate management: perception of nursing students. Texto & Contexto Enferm. [Internet] 2009 [acesso em 13 dez 2012];18(4):670-9. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-07072009000400008&script=sci_arttext
Oliveira Souza NVD, Correia LM, Cunha LS, Eccard J, Patrício RA, Antunes TCS. The FENF/UERJ nursing graduate in the working world. Rev Esc Enferm USP. [Internet] 2011 [acesso em 15 dez 2012];45(1):250-7. Disponível: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v45n1/en_35.pdf
Política Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão de Instituições de Educação Superior. Publicações Brasileiras: Manaus; 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da HERE, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).