Experiences of graduates of the nursing tutorial education program at the Universidade Estadual do Ceará
DOI:
https://doi.org/10.51234/here.2025.v16.490Keywords:
Nursing, Education, Nursing, Teaching, History of Nursing, ife Changing EventsAbstract
Objective: This research aims to analyze the speeches of former members of PET Nursing UECE, exploring their experiences, perceptions, and contributions. Method: Based on a qualitative and cross-sectional approach, the Content Analysis technique, according to Bardin, was used and organized into three stages: pre-analysis, categorization, and interpretation of the data. Results: The interviews conducted with graduating students and tutors show the relevance of PET in the academic and personal training of the participants, as well as in the development of skills such as leadership, teamwork, creativity, and innovation. The testimonies highlight the strengthening of interpersonal bonds and the positive impact of the program on the professional careers of those involved. In addition, the reports show that PET enabled significant experiences within the teaching-research-extension tripod, contributing to the construction of a critical and humanized education. Final Considerations: The study successfully achieved its objective, offering a new vision of the historical evolution of PET Nursing UECE and reinforcing the importance of strategies to strengthen the group in the future.
Downloads
References
1. Pinto GF, Rodrigues FL, Lima TP, Scherer NP, Saldanha DG, Silva TR, et al. O impacto do programa de educação tutorial no desempenho acadêmico dos seus integrantes. Braz J Dev. 2021;7(5):46016-27. https://doi.org/10.34117/bjdv.v7i5.29473.
2. Galdinho Júnior H, Vieira JS, Souza MR, Borges CJ, Medeiros M. Programa de educação tutorial na formação de enfermeiros: reflexões de egressos. Rev Eletr Enferm. 2021;23:62257. https://doi.org/10.5216/ree.v23.62257.
3. Costa LS, Baquim CA. O papel do programa de educação tutorial para o desenvolvimento profissional, acadêmico e pessoal de seus integrantes. Rev Eletr Program Educ Tutor. 2022;4(4):233-50. https://doi.org/10.55028/repet-tl.v4i4.15825.
4. Guerra ALR, Stroparo TR, Costa M, Castro Júnior FP, Lacerda Júnior OS, Brasil MM, Camba M. Pesquisa qualitativa e seus fundamentos na investigação científica. Rev Gestão Secr. 2024;15(7):e4019. https://doi.org/10.7769/gesec.v15i7.4019.
5. Paiva AB, Oliveira GS, Hiilesheim MCP. Análise de conteúdo: uma técnica de pesquisa qualitativa. Rev Prisma.2021 [citado 25 maio 2023];2(1):16-33. Disponível em: https://revistaprisma.emnuvens.com.br/prisma/article/view/40.
6. Comparato LFL. Da criação ao roteiro. 5a ed. São Paulo: Summus, 2018.
7. Lopes TF, Carvalho LS, Silva AVC, Silva HG, Marinho, DMF, Carvalho REFL. Programa de tutoria acadêmica: relato de experiência de alunos de graduação do curso de enfermagem. Ext Foco. 2021;(22):150-8. https://doi.org/10.5380/ef.v0i22.73459.
8. Silva MTDF, Mendes CCS, Nascimento JMB, Rebouças BDS, Sousa GPCL, Matias FAO, et al. Contribuição da tutoria na formação acadêmica de graduandos em enfermagem. Res Soc Dev. 2022;11(3):e26684. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i3.26684.
9. Silva AVC, Nascimento JMB, Vieira LML, Lopes TF, Carvalho REFL, organizadores. 25 Anos de PET enfermagem: uma trajetória de pesquisa, conhecimento e promoção de saúde. Fortaleza: EdUECE; 2019. Disponível em: https://www.uece.br/eduece/wp-content/uploads/sites/88/2013/07/PET-ENFERMAGEM-UECE_2019.pdf.
10. Castro E, Oliveira UTV. A entrevista semi estruturada na pesquisa qualitativa-interpretativa: um guia de análise processual. Entretextos. 2022;22(3):25–45. https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n3p25-45.
11. Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.
12. Sousa JR, Santos SCM. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e fazer. Pesqui Debate Educ. 10(2):1696-416. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31559.
13. Feitosa RA, Dias AMI. Articulação entre ensino, pesquisa e extensão: contribuições do programa de educação tutorial (PET) para a formação de graduandos em Biologia. Educ Form. 2019;4(12):169–90. https://doi.org/10.25053/redufor.v4i12.819.
14. Nalom DMF, Ghezzi JFSA, Higa EFR, Peres CRFB, Marin MJS. Ensino em saúde: aprendizagem a partir da prática profissional. Cien Saude Colet. 2019;24(5):1699–706. https://doi.org/10.1590/1413-81232018245.04412019.
15. Silva MLGR. Análise da inserção profissional dos egressos de programas de educação tutorial (PET). Rev ft. 2024;28:e138. https://doi.org/10.69849/revistaft/pa10202409130017.
16. Palheta AMS, Cecagno D, Marques VA, Biana CB, Braga LR, Cecagno S, et al. Formação do enfermeiro por meio de metodologias ativas de ensino e aprendizado: influências no exercício profissional. Interface. 2020;24:e190368. https://doi.org/10.1590/Interface.190368.
17. Lopes TF, Silva BV, Carvalho LS, Vaz SS, Pereira JM, Carvalho REFL. Atuação profissional dos egressos do programa de educação tutorial de um curso de enfermagem. Rev Enferm Contemp. 2020;9(2):211-7. https://doi.org/10.17267/2317-3378rec.v9i2.2913.
18. Pantoja JP, Cavalcante TCB, Nascimento TM, Nunes EFC, Santos MESMA. Interprofissionalidade: da teoria à prática proporcionada pelo PET-Saúde. Res Soc Dev. 2022;11(7):e11711727500. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i7.27500.
19. Laird NM. Statistical analysis of longitudinal studies. Int Stat Rev. 2022;90(S1):S2-S16. https://doi.org/10.1111/insr.12523.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 História da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da HERE, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).