Creation of a Documentary Collection on events in the International Year of the Nurse and Midwives (2020)
experience report
Keywords:
Museums, History of Nursing, Education Nursing, MemoryAbstract
This article describes the team's strategy of an extension project in the History of Nursing for the maintenance of activities during the COVID-19 pandemic and its results. Six extension students were distributed in two groups to search for information sources on the internet on the themes: nursing performance in the face of COVID-19 and Florence Nightingale's bicentenary and cataloging it. The result was the creation of two digital collections: Nursing at COVID-19 and Bicentennial of Florence Nightingale, with 136 and 56 documents, respectively, among reports, cartoons, drawings, photographs, videos and records of national and international events. Conclusion: It was possible to establish extension activities during the pandemic, to prepare sources of information to set up historical collections. With that, the students continued in the teaching-learning process at the university, even with the on-site activities suspended.
Downloads
References
Ministério da Saúde (Brasil), Gabinete do Ministro. Portaria nº 356, de 11 de março de 2020. [Internet].
Brasília: Ministério da Saúde; 2020 [cited 2020 Jul 04]. Available from: http://www.in.gov.br/en/web/dou//portaria-n-356-de-11-de-marco-de-2020-247538346
World Health Organization. Organização Panamericana de Saúde. Organização Mundial da Saúde. Brasil adere à campanha Nursing Now para fortalecer papel de enfermeiras e enfermeiros na eliminação de barreiras ao acesso à saúde. [Internet] 2019 [cited 2020 Jul 04]. Available from:
Organización Mundial de la Salud. Año Internacional del Personal de Enfermería y de Partería. [cited 2020 Aug 08]; Available from: https://www.who.int/es/campaigns/year-of-the-nurse-and-the-midwife-2020
Xavier ES, Cunha MF. Ensino e história: o uso das fontes históricas como ferramentas na produção de conhecimento histórico. Anais eletrônicos. dez. 2019. [Internet] 2019 Dec [cited 2020 Jun 06]; p.639-654. Available from:
http://www.uel.br/eventos/sepech/sumarios/temas/ensino_e_historia_o_uso_das_fontes_historicas_com o_ferramentas_na_producao_de_conhecimento_historico.pdf
Peres MAA, Santos TCF. Ethics in Historical Research in Nursing and Health - Perspective to Scientific Integrity. Hist Enferm Rev Eletronica [Internet] 2015 [cited 2020 June 04]; 6(1):1-3. Available from: http://here.abennacional.org.br/here/0_1_Editorial_PORT.pdf
Cabral IE, Lopes MGD. Apresentação do Centro de Memória da Enfermagem Brasileira da Associação
Brasileira de Enfermagem. Hist Enferm Rev Eletronica [Internet] 2010 [cited 2020 June 04]; 1(1): 221-233.
Available from: http://www.here.abennacional.org.br/here/n1vol1ano1_artigo12.pdf
Santos DBG. O conhecimento e a pesquisa nas nuvens: uma pesquisa social sobre a aplicação das práticas de gestão do conhecimento associadas as tecnologias de computação em nuvem nos ambientes de pesquisa.
[Tese]. Escola Politécnica da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2016. 200p. Available from: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3143/tde-03102016094135/publico/DomingosBernardoGomesSantosCorr16.pdf
Costa-Moura F. Proliferação das #hashtags: lógica da ciência, discurso e movimentos sociais contemporâneos. Ágora Rio de Janeiro [Internet] 2014 Aug [cited 2020 Jul 30]; 17(spe):141-158. Available from: https://doi.org/10.1590/S1516-14982014000300012.
Barros JD’A. Fontes históricas–revisitando alguns aspectos primordiais para a pesquisa histórica. Mouseion. [Internet] 2012 [cited 2020 Jul 04]; 1(12):129-159. Available from:
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/viewFile/332/414
Mendes CMM. A importância da pesquisa de fontes para os estudos histórico. Acta Sci. Educ. [Internet] 2011 Oct [cited 2020 Jul 30]; 33(2):205-9. Available from: doi: 10.4025/actascieduc.v33i2.14174.
Henriques RMN. Narrativas, patrimônio digital e preservação da memória no facebook. Revista Observatório [Internet] 2017 Aug [cited 2020 Jul 04]; 3(4):123-146. Available from: DOI: http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p123
UNESCO. Charter on the Preservation of the Digital Heritage. 2009 [cited 2020 Jul 04]. Available from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000179529.page=2
Tavares MFD. Preservação digital: entre a memória e a história. Ciência da Informação [internet] 2012 [cited 2020 Jul 04]; 41(1):09-21. Available from: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1348
Besser H. Longevidade digital. Acervo - Revista do Arquivo Nacional. [internet] 2010 [cited 2020 Jul 04]; 23(2):57-70. Available from: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/107431
Francisco GS. Fonte material, fonte textual e a noção de documento. Revista de fontes [Internet] 2016 Dec [cited 2020 Jul 30]; 3(5):46-4. Available from: DOI: https://doi.org/10.34024/fontes.2016.v3.9161
Meneses UTB. Fontes visuais, cultura visual, história visual: balanço provisório, propostas cautelares. Rev. Bras. Hist. [Internet] 2003 Jul [cited 2020 Jul 30]; 23(45):11-36. Available from: https://doi.org/10.1590/S0102-01882003000100002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 História da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da HERE, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).