The performance of nurses of hospital pediatric units in health education

Authors

  • Fabiana Silva Okagawa Associação Paulista para o Desenvolvimento da Medicina Unidades Afiliadas
  • Isabel Cristina Kowal Olm Cunha Universidade Federal de São Paulo

Keywords:

Health Education, Pediatric Nursing, Professional Competence, Training

Abstract

The health education is an important strategy used by nursing to take care of children and families, and it is characterized as an essential management competency. In hospitals, nurses must promote this education in order to reach effective and efficient results of assistance process. Thus, this article explored how pediatric nurses perform the development of health education strategies in their patients and families, and identifies how they are prepared to do this. The data were collected in 2007, when 38 nurses of hospital pediatric units were submitted to a questionnaire about personal information and investigative questions related to this subject. The results shown that the health education activities are being used by the pediatric nurses, however without planning, with low adjustable techniques, and without the suitable registers. Furthermore, it follows that pediatric nurses know about the importance of this activity that is being developed in children and families. Besides, it was highlighted that they wanted to be better qualified and receive the correct investment of their institutions.

Author Biography

Isabel Cristina Kowal Olm Cunha, Universidade Federal de São Paulo

Escola Paulista de Enfermagem.

References

Cunha ICKO. Competências gerenciais: desafio para o enfermeiro. São Paulo: Martinari; 2008. As competências dos enfermeiros e a gestão do conhecimento. São Paulo-Brasil; p.199-205.

Veríssimo MLÓR, Sigaud CHS. O ser criança. In: Sigaud CHS, Veríssimo MLÓR, (org). Enfermagem pediátrica. o cuidado de enfermagem à criança e ao adolescente. São Paulo: EPU; 1996, 270 p.

Ribeiro CM. Notas de aula de enfermagem pediátrica. São Paulo: Unifesp; 2006.

Silva GM, Seiffert OMLB. Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica. Rev Bras Enferm [Internet]. 2009 [cited 2018 Nov 06];62(3):362-6. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000300005

Horta WA. Processos de enfermagem. São Paulo: E.P.U.-UDUSP; 1979. Filosofia, teoria e ciência de enfermagem; p.3-31.

Saraiva JB, Moreira TMM. Educação diabetológica a clientes com diabetes descompensado: uma experiência com visitas domiciliárias em Fortaleza-CE. Rev Nurs. 2005;86:332-8.

Wong DL. Enfermagem pediátrica. 5ª ed. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 1999. Crianças, suas famílias e a enfermeira; p.2-17.

Santos I, Salles R, Padilha MICS, Silveira MF. Uma nova história da enfermagem. Rev Enferm UERJ 2002;10(2):109-13.

Angerami ELS. O mister da investigação do enfermeiro. Rev Latino-Am Enfermagem [Internet]. 1993 [cited 2018 Nov 06];1(1):11-22. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11691993000100003.

Foli KJ, Elsisy H. Influence, education, and advocacy: the pediatric nurse’s role in the evaluation and management of children with central auditory processing disorders. J Spec Pediatr Nurs. 2010 [cited 2018 Nov 06];15(1):62-71. Available from: https://doi.org/10.1111/j.1744-6155.2009.00219.x

Oliveira TC, Carvalho LP, Silva MA. O enfermeiro na atenção à saúde sexual e reprodutiva dos adolescentes. Rev Bras Enferm [Internet]. 2008 [cited 2018 Nov 06];61(3):306-11. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672008000300005

Santos ER, Barros JR, Baraldi MM, Minto CA, Dupas G. Assistência de enfermagem em unidade pediátrica: uma proposta de início de sistematização. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 1997 [cited 2018 Nov 06];31(1): 36-50. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62341997000100003.

Duarte MTC, Ayres JA, Simonetti JP. Consulta de enfermagem: estratégia de cuidado ao portador de hanseníase em atenção primária. Texto Contexto - Enferm [Internet]. 2009 [cited 2018 Nov 06];18(1):100-7. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072009000100012

Sant’Anna SR, Ennes LD, Soares LHS, Oliveira SR, Sant’Anna LS. (2007). A Influência das políticas de educação e saúde nos currículos dos cursos de educação profissional técnica de nível médio em enfermagem. Trabalho, Educação e Saúde, 5(3), 415-431. https://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462007000300005

Bittencourt JFV, Cadete MMM. Vivências da mulher a ser mastectomizada: esclarecimentos e orientações. Rev Bras Enferm [Internet]. 2002 [cited 2018 Nov 06];55(4):420-3. Available from: http://dx.doi.org/10.5935/0034-7167.20020090

Fletcher M. Continuing education for healthcare professionals: time to prove its worth. Prim Care Respir J. 2007 [cited 2018 Nov 06];16(3):188-90. Available from: http://dx.doi.org/10.3132/pcrj.2007.00041

Martins C, Kobayashi RM, Ayoub AC, Leite MMJ. Perfil do enfermeiro e necessidades de desenvolvimento de competência profissional. Texto Contexto - Enferm [Internet]. 2006 [cited 2018 Nov 06];15(3):472-8. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072006000300012

Published

2018-10-03

How to Cite

1.
Okagawa FS, Cunha ICKO. The performance of nurses of hospital pediatric units in health education. Rev Paul Enferm [Internet]. 2018 Oct. 3 [cited 2024 Dec. 18];29(1-2-3):3-10. Available from: https://periodicos.abennacional.org.br/repen/article/view/433

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.