The Everyday Life of Undergraduate Nursing Students (1969-1975)
DOI:
https://doi.org/10.51234/here.21.v12n1.a2Abstract
Objective: to historicize the daily life of the students of the Undergraduate Nursing Course, from the Federal University of Santa Catarina, from 1969 to 1975. Method: Qualitative research of a socio-historical nature, involving eight students who became teachers of that Course. Data collection took place from October to December 2016. The data were categorized and analyzed using thematic content analysis, based on the Foucauldian framework. Results: Three categories emerged: Interpersonal relationships in the Nursing Course; The Curricular Internship; and, the attire of care. General considerations: The students' daily lives are represented by the relationships between them and the professors of the course in order to build their professional identity, as well as the use of uniforms as a strength in clinical practice or public health units. The internship fields and the contact with other health professionals was enriching and mobilized new learning.
Downloads
References
Paulino AEL. O impacto do “milagre econômico” sobre a classe trabalhadora segundo a imprensa alternativa. Rev Katálysis [Internet]. 2020 [cited 2021 Feb 19];23(3):562-71. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rk/v23n3/1982-0259-rk-23-03-562.pdf
Carnut L, Mendes A, Marques MCC. Outra narrativa no ensino da Reforma Sanitária Brasileira: o debate crítico de uma escolha política. Saúde debate [Internet]. 2019[cited 2021 Feb 19];43(spe8):133-145. Available from: http://www.scielo.br/pdf/sdeb/v43nspe8/0103-1104-sdeb-43-spe08-0133.pdf
Kletemberg DF, Villarinho MV, Bertoncini JH, Padilha, MI, Borenstein MS, Carlos DJD. O fascínio da ciência na area da saúde (1960-1990). In: Padilha MI, Borenstein MS, Santos I, Bellaguarda, ML. (Org). Enfermagem: história de uma profissão. 3 ed. São Caetano do Sul, SP: Difusão Editora, 2015. p. 220-280.
Carvalho AC. Associação Brasileira de Enfermagem, 1926-1976: documentário. 2. ed. Brasília: ABEn Nacional, 2008.
Carlos, DJD, Padilha MI, Villarinho MV, Borenstein MS, Maia ARCR. Escolas de enfermeiras no nordeste brasileiro (1943-1975). Rev Rene [Internet]. 2014 [cited 2021 Feb 19];15(2):326-33. Available from: http://www.periodicos.ufc.br/rene/article/view/3161/2425
Baptista SS, Barreira IA. Enfermagem de nível superior no Brasil e vida associativa. Rev Bras Enferm [Internet]. 2006[cited 2021 Feb 19];59(esp): 411-6. Available from: https://www.scielo.br/pdf/reben/v59nspe/v59nspea05.pdf
Oliveira MIR, Ferraz NMF. A ABEn na criação, implantação e desenvolvimento dos conselhos de enfermagem. Rev Bras Enferm [Internet]. 2001[cited 2021 Feb 19];54(2):208-212. Available from: https://www.scielo.br/pdf/reben/v54n2/v54n2a06.pdf
Carvalho, JB. Curso de graduação em enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina: da criação à implementação (1969 - 1991). [Tese]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2018.
Borenstein MS, Althoff CR. Projetando e conquistando um caminho para a formação profissional do enfermeiro. In: Borenstein MS, Althoff CR, Souza ML. Enfermagem da UFSC: recortes de caminhos construídos e memórias (1969-1999). Florianópolis: Insular, 1999. p. 25-64.
Bub LIR, Mendes NTC. Os primeiros 10 anos (1969-1979). In: Borenstein MS, Althoff CR, Souza ML. Enfermagem da UFSC: recortes de caminhos construídos e memórias (1969-1999). Florianópolis (SC): Insular; 1999. p.65-126.
Brasil. Lei n. 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média e dá outras providências. Diário Oficial da União, 29 Nov 1968[cited 2021 Feb 19]. Available from: http://www6.senado.gov.br/legislacao/ListaTextoIntegral.action?id=75564
Berger P, Luckmann T. A construção social da realidade. 36 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Decreto nº 76.853, de 17 de dezembro de 1975. Concede reconhecimento ao curso de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina, com sede na cidade de Florianópolis, Estado de Santa Catarina. Diário Oficial da União, 18 Dez 1975 [cited 2021 Feb 19]. Available from: https://www.normasbrasil.com.br/norma/decreto-76853-1975_31667.html
Villarinho MV. História Oral e Memórias: Contribuições na Pesquisa Histórica em Enfermagem e Saúde. Hist enferm Rev eletronica [Internet]. 2017[cited 2021 Feb 19];8(2):67-8. Available from: http://here.abennacional.org.br/here/v8/n2/a01a.pdf
Padilha MI, Bellaguarda MLR, Nelson S, Maia ARG, Costa R. The use of sources in historical research. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2017[cited 2021 Feb 19];26(4): 1-10. Available from: https://www.scielo.br/pdf/tce/v26n4/en_0104-0707-tce-26-04-e2760017.pdf
Meihy JCS, Ribeiro SLS. Guia prático de história oral: para empresas, universidades, comunidades, famílias. São Paulo: Contexto, 2011.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14 ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
Borenstein MS, Oliveira ME, Santos EKA, M ICA. Eloita Pereira Neves: baluarte da enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2009;18(4):759-65. Available from: https://www.scielo.br/pdf/tce/v18n4/18.pdf
Foucault M. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. 40 ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
Carvalho JB, Maia ARCR, Santos EKA, Borenstein MS, Espíndola DS. Foucault como caminho de compreensão para a Pesquisa Histórica na Enfermagem. Hist enferm Rev eletronica [Internet]. 2012[cited 2021 Feb 19];3(2):160-171. Available from: http://www.here.abennacional.org.br/here/vol3num2artigo5.pdf
Gavira MO, Gimenez AMN, Bonacelli MBM. Proposta de um sistema de avaliação da integração ensino e extensão: um guia para universidades públicas brasileiras. Revista da Avaliação da Educação Superior [Internet]. 2020[cited 2021 Feb 19];25(2):395-415. Available from: https://www.scielo.br/pdf/aval/v25n2/1982-5765-aval-25-02-395.pdf
Foucault M. Arqueologia do saber. 8 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
Albuquerque GL, Pires D. A construção de uma nova forma de representação profissional: um desafio no "Projeto Político-Profissional da Enfermagem Brasileira". Rev Bras Enferm. [Internet]. 2006 [cited 2021 Feb 19];59(2):228-32. Available from: https://www.scielo.br/pdf/reben/v59n2/a20.pdf
Garcia TR. Systematization of nursing care: substantive aspect of the professional practice. Esc Anna Nery [Internet]. 2016[cited 2021 Feb 19];20(1):5-10. Available from: https://www.scielo.br/pdf/ean/v20n1/en_1414-8145-ean-20-01-0005.pdf
Peres MAA, Padilha MICS. Uniform as a sign of a new nursing identity in Brazil (1923-1931). Esc. Anna Nery [Internet] 2014[cited 2021 Feb 19];8(1):112-21. Available from: http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20140017
Almeida RLM, Rodrigues AAP, Tarma GF, Figueiredo MAG, Almeida Filho AJ, Santos TCF, et al. Clothing and professional identity in the training of nurses in the city of Juiz de Fora. Rev Bras Enferm [Internet]. 2018. [cited 2021 Feb 19];71(Suppl 4):1548-55. Available from: https://www.scielo.br/pdf/reben/v71s4/0034-7167-reben-71-s4-1548.pdf
Silva LM. Como as cores influenciam pacientes em ambientes de internação hospitalar. Rev. Especialize [Internet] 2014[cited 2021 Feb 19];1(9):1-15. Available from: https://www.ipog.edu.br/download-arquivo-site.sp?arquivo=como-as-cores-influenciam-pacientesem-ambientes-de-internacao-hospitalar-31618012.pdf.
Santos IBC, Cordeiro MFGS, Melo AC, Lima VS, Chaves BJP, Silva PE. Equipamentos de Proteção Individual utilizados por profissionais de enfermagem em centros de material e esterilização. Rev. SOBECC [Internet] 2017[cited 2021 Feb 19];22(1):36-41. Available from: http://docs.bvsalud.org/biblioref/2017/05/833447/sobecc-v22n1_pt_36-41.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 História da Enfermagem: Revista Eletrônica (HERE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da HERE, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).