Contemporary Faculty Hands-on Challenges
Elaboration of a Lesson Plan of Biophysics for Nursing
Keywords:
Nursing Education, Higher Education, Biophysics, Competency-Bases Education, Planning TechniquesAbstract
The present study based on a case report exposes the elaboration of a lesson plan of Biophysics for Nursing. The objectives aim to explain the normative bases which form the faculty hands-on approach for graduation courses in Nursing, as well as to present the necessary steps for lesson planning. The methodology used focuses on a case report developed from proposals made by The Programa de Capacitação e Atualização Didático-pedagógico para Enfermeiros Docentes – Pro-CAD ( Professional Upgrading and Updating for Faculty Nurses), promoted by the Associação Brasileira de Enfermagem de São Paulo – ABEn-SP together with the Conselho Regional de Enfermagem de São Paulo – COREN-SP. The results sheds a light to the potential of faculty hands-on planning and also the role of the nurse/ faculty member in the process of professional education and orientation.
References
Anastasiou LGC, Alves LP. Processos de ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 8ª ed. Joinvile: Editora Univille, 2009.
Carrijo AR. Registros de uma prática: anotações de enfermagem na memória de enfermeiras da primeira escola Nighingaleana no Brasil (1959-1970) [Dissertação]. São Paulo: Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo; 2007.
Vale EuG, Fernandes JD. Ensino de Graduação em Enfermagem: a contribuição da Associação Brasileira de Enfermagem. Rev Bras Enferm [Internet]. 2006 [cited 2010 Sep 22];59(spe):417-22. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672006000700006
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n 3, de 7 novembro de 2001. Institui as diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em Enfermagem. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília (DF), 9 nov. 2001. Seção 1, p.
Fernandes JD, Xavier IM, Freitas CMIP, Bianco MHC, Maeda D, Rodrigues MVC. Diretrizes curriculares e estratégias para implantação de uma nova proposta pedagógica. Rev Esc Enferm USP. 2005;39:443-9.
Batista NA. Planejamento na prática docente em saúde. In: Batista NA, Batista SH organizadores. Docência em saúde: temas e experiências. São Paulo: Senac; 2004. p.35-56.
Maia JA. O currículo no ensino superior em saúde. In: Batista NA, Batista SH organizadores. Docência em saúde: temas e experiências. São Paulo: Senac; 2004. p.101-33.
Fernandes JD, Rosa DOS, Vieira TT, Sadigursky D. Dimensão ética do fazer cotidiano no processo de formação do enfermeiro. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2008 [cited 2010 Sep 22];42(2):396-403. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342008000200026
Ruthes RM, Cunha ICKO. Entendendo as competências para aplicação na enfermagem. Rev Bras Enferm [Internet]. 2008 [cited 2010 Sep 22];61(1):109-12. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672008000100017
Gentile P, Bencini R. Construindo competências. Entrevista com Philippe Perrenoud, Universidade de Genebra. setembro de 2000, p.19-31. [cited 2010 Sep 22]. Available from: http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2000/2000_31.html
Fidalgo F, Oliveira MAM, Fidalgo NLR. Educação profissional e a lógica das competências. Petrópolis: Vozes; 2007. 206p.
Bordoni T. Saber e fazer .... Competências e habilidades ?!? São Paulo: Pedago Brasil. [cited 2010 Sep 18]. Available from: http://www.pedagobrasil.com.br/pedagogia/saberefazer.htm
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Exame Nacional do Ensino Médio: Documento Básico. Brasília: INEP; 2000.
Corso, Gilberto. (2009). Os conteúdos das disciplinas de biofísica e a física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 31(2), 2703.1-2703.4. https://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172009000200018
Lück H. Planejamento em orientação educacional. In: Batista NA, organizador. Planejamento na prática docente em saúde. In: Batista NA, Batista SH organizadores. Docência em saúde: temas e experiências. São Paulo: Senac; 2004. p.91-2.
Bordenave JD, Pereira AM. Estratégias de Ensino-Aprendizagem. Petrópolis: Vozes; 1977.
Perrenoud, Ph. Construir as competências desde a Escola. Porto Alegre: Artmed; 1999. 96p
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paulista de Enfermagem
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da REPEn, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).