Strengthening the pedagogical and technical skills of health trainers in Mozambique

report of an experience

Authors

  • Antônio Fernandes Costa Lima Universidade de São Paulo
  • Cláudia Prado Universidade de São Paulo
  • Vera Lúcia Mira Universidade de São Paulo
  • Denise Maria de Almeida Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.33159/25959484.repen.2020v32a

Keywords:

Health Human Resource Training, Education, Nursing, Continuing Education, Mentoring, Solidarity

Abstract

The objective is to report the experience of conducting a workshop to strengthen the pedagogical and technical skills of health trainers in the Republic of Mozambique. The workshop was structured in three complementary and interdependent dimensions: planning, implementation and evaluation of the intern-ship, which had as transversal axes the themes of decision making and problem solving; leadership styles; collaborative interprofessional practice, conflict management, bioethics and ethical deliberation. It was attended by representatives of the Ministry of Health of Mozambique, maternal health nursing graduates, general nursing graduates, and general nurses from the provinces of Inhambane, Zambézia, and Nampula. During the training activities, through dialogical presentations, educational games, dynamics in pairs and in groups, aiming at increasing the integration of contents and adapting them to the reality of the trainers, the participants’ previous experiences and experiences in tutoring nursing students were recalled.

Author Biographies

Antônio Fernandes Costa Lima, Universidade de São Paulo

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Professor Associado do Departamento de Orientação Profissional da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo.

Cláudia Prado, Universidade de São Paulo

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Associada aposentada do Departamento de Orientação Profissional da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo.

Vera Lúcia Mira, Universidade de São Paulo

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Associada aposentada do Departamento de Orientação Profissional da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo.

Denise Maria de Almeida, Universidade de São Paulo

Enfermeira. Mestre em Ciências. Educadora aposentada do Departamento de Orientação Profissional da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo.

References

Kishimoto TM, Ito LS. Formação pedagógica em Moçambique: a voz dos participantes. Educ. Pesqui. 2018 [acesso em 15 ago 2020]; 44: e178295. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844178295 DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844178295

Fernandes MFP, Almeida DM. Supervisão de estágio em campo de prática. In: Prado C. Práticas Pedagógicas em Enfermagem: processo de reconstrução permanente. São Paulo: Difusão Editora, 2013: p. 155-164.

Silva Rocha IAR. Carvalho ALRF. Reflexões sobre relação e interação supervisiva em ensino clínico de enfermagem. Rev. Rene.2013.[Internet]. [acesso em 15 ago 2020];14(2):428-37. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/index.php/rene/article/

view/3405/2641.

Freidlander R. Como Supervisionar um Estágio de Enfermagem. São Paulo: Green Forest, 2005.103p.

Marquis BL, Huston C. Tomada de decisão, solução de problemas, raciocínio crítico e raciocínio clínico: requisitos para uma liderança e administração de sucesso. In: Marquis BL, Huston C. Administração e Liderança em Enfermagem - teoria e prática. 8ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2015: p.2-31.

Organização Mundial da Saúde. Rede de Profissões de Saúde - Enfermagem & Obstetrícia do Departamento de Recursos Humanos para a Saúde. Marco para Ação em Educação Interprofissional e Prática Colaborativa. 2010. [Internet]. [acesso em 15 ago 2020]. Disponível em: file:///C:/Users/stiee/Downloads/marco_para_acao.pdf%20.pdf

Ciampone MHT, Kurcgant P. Gerenciamento de conflitos e negociação. In: Kurcgant P (coordenadora). Gerenciamento em enfermagem. 3ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016: p. 48-58.

Marquis BL, Huston C. As ideias do século XXI sobre liderança e administração. In: Marquis BL, Huston C. Administração e Liderança em Enfermagem - teoria e prática. 8ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2015: p.53-68.

Massarollo MCK; Fernandes MFP, Santos MJ. Ética e Gerenciamento em Enfermagem. In: Kurcgant P (coordenadora). Gerenciamento em enfermagem. 3ª. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016: p.13-20.

Conexão Lusófona. Maputo acolhe IX edição do Festival Marrabenta. [Internet]. [acesso em 15 ago 2020]. Disponível em: https://www.conexaolusofona.org/maputo-acolhe-ix-edicao-do-festival-marrabenta/

Published

2021-10-10

How to Cite

1.
Lima AFC, Prado C, Mira VL, Almeida DM de. Strengthening the pedagogical and technical skills of health trainers in Mozambique: report of an experience. Rev Paul Enferm [Internet]. 2021 Oct. 10 [cited 2024 Oct. 18];32:1-7. Available from: https://periodicos.abennacional.org.br/repen/article/view/408

Issue

Section

Relato de experiência profissional

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.